<< Fotografuj sztukę Wycena dzieła Pakowanie i transport >>


Wartość wszystkich rzeczy jest względna...


Powyższe stwierdzenie tyczy się w szczególności dzieł sztuki, które każdy może postrzegać na swój sposób. Dlatego właśnie artysta chcący wycenić swe dzieło, musi odnaleźć taką cenę, która będzie jak najdokładniej reprezentować ogólne poczucie wartości jak najszerszego grona odbiorców. Takie generalizowanie poczucia wartości większości artystom przychodzi bardzo trudno. Kluczowe stają się tu obiektywna ocena i wycena swojego dzieła. Dodatkowym wyzwaniem, a zarazem celem samej wyceny dzieła jest osiągnięcie równowagi zadowolenia pomiędzy artystą a klientem. Artysta chce czuć się spełniony i doceniony. Klient z kolei chce być zadowolony z dokonanego zakupu po zapłaceniu, w jego odczuciu, rozsądnej ceny. W niniejszym przewodniku postaramy się odnaleźć ten złoty środek, pomóc określić podstawowe zasady i dobre praktyki służace prawidłowej wycenie własnego dzieła sztuki.

Przewodnik ten stanowi jedynie wzór wskazówek dotyczących wyceny dzieł. Artysta może się nim posiłkować lub też nie. Celem jest tu bardziej wykształcenie w Artyście obiektywizmu w ocenie swojej pracy oraz określenie możliwych ram wartości pieniężnej danego dzieła, a nie jego dokładna wycena. Rzeczywiste ceny rynkowe danych obrazów mogą odbiegać od wycen osiąganych po zastosowaniu proponowanych tutaj metod ze względu na mnogość i różnorodność czynników wpływających na cenę danego dzieła sztuki.

Reputacja i zaufanie

Z puntu widzenia artysty, najważniejszym celem ostatecznym powinno być budowanie swojej renomy i reputacji poprzez ustawiczne powiększanie grona zadowolonych klientów. Zadowoleni klienci mają to do siebie, że wracają, stają się kolekcjonerami waszych dzieł i towarzyszą Wam cały czas w trakcie całej twórczości. Dlatego dokładnie przemyślana strategia cenowa, zwłaszcza na początkowym etapie kariery, może okazać się kluczowa i wpłynąć na tempo rozwoju i kształt całego życia twórczego artysty. Nie należy przesadzać z wyceną na początkowych etapach kariery. W miarę budowania swojej reputacji, ceny dzieł z pewnością będą szły w górę – ważne jest to, aby ten proces był nie za szybki i akceptowalny w oczach Twoich odbiorców.

A zatem budowanie wiarygodności i renomy, na których powinno Ci zależec najbardziej odbywa się poprzez konsekwentną politykę cenową, gromadzenie historii transakcji sprzedaży oraz pozytywnych opinii zadowolonych klientów. Pomyśl, że zrealizowane transakcje i pozytywne opinie działają jak koło zamachowe twojej kariery – im więcej ich zgromadzisz tym szybciej twoja sprzedaż nabierze tempa. Pamiętaj, że w Internecie wiarygodność, uczciwość i rzetelność jest wszystkim!

W serwisie Sztukonet – po każdej zrealizowanej transakcji, kupujący będzie miał prawo wydania opinii na temat artysty, jego dzieła, efektywności realizacji transakcji. Każda taka opinia będzie widoczna dla wszystkich na twoim ogólnodostępnym profilu i będzie dla Ciebie na miarę złota.

W związku z powyższym, nawet jeśli będziesz miał okazję prywatnej sprzedaży dzieła, które jest wystawiane w Sztukonet z pominięciem naszego serwisu - może to nie być dla Ciebie najbardziej optymalne rozwiązanie. Być może zaoszczędzisz 100 zł na opłacie prowizyjnej, ale pomyśl o tym w ten sposób – po sprzedaży przez nasz serwis, osoba kupująca z pewnością wystawi Ci dobrą opinię. Zanotujesz też kolejną (być może pierwszą) oficjalną i widoczną dla wszystkich transakcję. Zdecydowanie doprowadzi to do wzrostu Twojej wiarygodności i renomy w sieci – a przecież o to właśnie wspólnie walczymy! Zaoszczędzisz 100 zł, a nie sprzedasz kolejnych wystawionych przez Ciebie obrazów – każdy w cenie 3,000... Przemyśl to sam, ale taka sprzedaż nie przyniesie Ci niczego dobrego w dłuższym terminie. Z kolei każda transakcje zrealizowana z nami jest dla Ciebie inwestycją, która będzie procentować w przyszłości.

Dodatkowo, miej na uwadzę fakt, iż kwoty pobieranej prowizji są jednymi na najniższych na rynku, a większość przychodów jest inwestowana w promocję serwisu – a tym samym w promocję Twojej osoby i Twoich prac ! Innymi słowy, zawierając transakcje w ramach serwisu tak naprawde podwójnie inwestujesz w siebie!

Pochodzenie dzieła

Zachęcamy do oferowania i wystawiania swoim nabywcom certyfikatów autentyczności dzieła. Dokument ten świadczy o oryginalności dzieła i podkreśla jego wyjątkowość. Nie jest to obowiązek artysty, ale zabieg ten potrafi czasem podnieść wartość danego dzieła i dać klientowi dodatkowy powód do zadowolenia z posiadania niepowtarzalnego, oryginalnego dzieła sztuki.

Metody wyceny własnych obrazów

Poniżej prezentujemy kilka podejść do wyceny własnych dzieł sztuki. Oczywiście artyści, którzy zrealizowali już wiele transakcji mniej skorzystają z naszych porad. Będą oni mieli większe pojęcie na temat wartości rynkowej swoich dzieł, a do ich wyceny będą stosowali wyczucie bazujące na uzyskanych cenach sprzedaży z przeszłości. Przewodnik kierujemy glównie do artystów młodszych lub poczatkujących, wciąż poszukujących odpowiedniej ceny dla swoich dzieł.

Metoda kosztów produkcji
Polega na oszacowanu kosztu produkcji obrazu, włączając w to koszt twojego czasu oraz koszt zużytych materiałów. Aby go wyliczyć musisz założyć stawkę za godzinę swojej pracy na poziomie odpowiednio dostosowanym do twojego doświadczenia. Jeżeli jesteś początkującym artystą, stawka ta może przykładowo wynosić okolo 25 zł/godzine. Jeżeli założymy, że tworzyłeś dzieło okolo 25 godzin i dodatkowo poniosłeś koszty farb i płótna (zależne od wielkości obrazu) na poziomie 250 zł, twoja wycena po koszcie wytworzenia będzie równa 875 zł (25x25+250). Na tym etapie należy zastanowić się czy jest to twoja cena oczekiwana czy też cena minimalna. Znowu, wszystko zależy od etapu twojej kariery, wyrobionej renomy i historii transakcji.

Metoda porównawcza
Poszukiwanie ceny w tej metodzie polega na porównywaniu swoich dzieł z innymi, podobnymi obrazami, które były sprzedawane w niedalekim czasie w przeszłości. Przy stosowaniu tej metody należy pamiętać aby do porównań wybierać rzeczywiście dzieła porównywalne pod kątem rozmiar, techniki tworzenia czy stylu. Jeszcze ważniejsza jest porównywalność profilu i doświadczenia samego twórcy (nie możesz sugerować się porównaniami do dzieł stworzonych przez twórców o zupełnie innym dorobku artystycznym). Metoda porównawcza ma tą zaletę, że pozwala pozostać konkurencyjnym na szybko zmieniającym się rynku.

Metoda stawki za powierzchnię
Metoda ta bazuje na ogólnoprzyjętym poglądzie, że dzieła większe powinny reprezentować wyższą cenę. Nie oznacza to, iż dzieło większe jest lepsze, ale najczęściej wyższa cena za większe dzieło będzie powszechnie akceptowalna. Czynnością niezbędną będzie tu określenie stawki za każdy centymetr kwadratowy dzieła (jako wzoru do wyliczenia możesz użyć swojego sprzedanego obrazu, lub obrazu porównywalnego). Stawkę za centymetr kwadratowy należy przemnożyć przez rzeczywistą powierzchnię wycenianego dzieła, a następnie otrzymaną kwotę zaokrąglić w górę do powiedzmy pełnych 50 zł.

Metoda przyrostowa
Jest bardziej koncepcją długofalowej strategii cenowej niż konkretną metodą wyceny. Chodzi o to, aby artyści będący na poczatku swej kariery, pozycjonowali się raczej w dolnym pułapie cenowym (w okolicach kosztu wytworzenia). Stanowi to dużą zachętę dla kolekcjonerów, którzy zazwyczaj w sposób świadomy i przemyślany podejmują decyzje zakupowe, często dysponując określonym budżetem. Bez historii transakcji i wyrobionej marki ciężko będzie przekonać kupców do swoich dzieł. Koncentruj się na pozyskaniu kolekcjonerów i rozwoju sprzedaży, a czasy wysokich cen z pewnością same przyjdą! Strategia rozpoczynania z wysokimi cenami, które ustawicznie potem są obniżane w wyniku braku zainteresowani jest raczej negatywnie oceniana przez rynek. Wygląda to raczej jak stopniowe przyznawanie się do porażki, a same dzieła przestają być wyjątkowe, bo klienci zaczynają je traktować jako przecenione towary z wyprzedaży. Po dokonaniu kilku sprzedaży na minimalnym poziomie ceny, będziesz mógł lekko podnieść cene kolejnych dzieł i obserwować reakcje rynku. W ten właśnie sposób, metoda przyrostowa zapewni ci idealne dopasowanie wyceny do oczekiwań rynkowych, a takie dopasowanie oznacza większe prawdopodobieństwo transakcji. Jeżeli sprzedaż idzie zgodnie z oczekiwaniami, planuj podnoszenie ceny w sposób regularny i miarowy. Standardowo, możesz przyjąć przedział wzrostów na poziomie około 10 – 20% w skali roku.

Czego unikać przy wycenie swoich obrazów

  • Nie kieruj się subiektywnymi odczuciami. Twoje emocjonalne przywiązanie do dzieła, niechęć do niego czy też subiektywne opinie innych ludzi na temat tego dzieła, nie mają nic wspólnego z jego wartością i nie powinny wpływać na cenę. Potencjalni klienci nie mają pojęcia o istnieniu tych „specjalnych atrybutów” jakie czasami przypisujesz niektórym swym pracom. Dla nich taka emocjonalna wycena będzie niespójna i niekonsekwentna. Jeśli uważasz, że obraz jest dla Ciebie wyjątkowy, być może nie powinieneś wystawiać go do sprzedaży – być może kiedyś przyjdzie na to pora.
  • Nie zaniżaj przesadnie ceny swoich dzieł, nawet jeżeli dotyczy to dzieła, którego nie lubisz, lub którego chcesz się pozbyć
  • Przy ustalaniu cen nie kieruj się jednorazowymi transakcjami, które udało Ci się zrealizować. Stabilna, konsekwentna i czytelna długoterminowa polityka cenowa będzie bardziej zrozumiała i doceniona przez rynek

Co jest ważne w strategiach cenowych

  • Staraj się zaoferować dzieła sztuki o w miarę zróżnicowanych cenach. Możesz w tym celu manipulować rozmiarami obrazów, stylem lub materiałami wykonania. Zapewne będziesz miał fanów, którym bardzo podoba się twoja praca, ale jeszcze nie mogą sobie pozwolić na zakup twoich obrazów. Staraj się ich zakotwiczyć, zadowolić tak aby odnaleźli również coś dla siebie, coś, na co będzie ich stać. Być może staną się oni kolekcjonerami twojej sztuki a za jakiś czas będą sobie mogli pozwolić na zakup bardziej wartościowych obrazów z twojej kolekcji
  • Jeśli tworzysz dzieła tańsze, postaraj się aby nie były one gorsze. Będą one twoją wizytówką dla osób których na razie nie stać na kupno droższych obrazów. Muszą się one cechować równie wysoką jakością i stylem jak i te najdroższe dzieła. Tańsze produkcje będą Twoim zaproszeniem dla kolekcjonerów, inspiracją i zachętą do kupienia dzieł większych i bardziej wartościowych
  • Zwiększając stopniowo ceny swoich obrazów - podążaj za rynkiem, słuchaj jego głosu, obserwuj reakcje. Nie podnoś cen swych towarów zbyt drastycznie, chyba że z dnia na dzień stałeś się znanym celebrytą, po prace którego ustawiają się kolejki  Zbyt szybki wzrost cen może zniechęcić długoterminowych kolekcjonerów twoich dzieł. Jeżeli sprzedaż idzie dobrze i jest na oczekiwanym pozimie, nie obniżaj też cen swoich dzieł. Szkodzisz w ten sposób swojej reputacji i dajesz powód do rozczarowania kolekcjonerom, którzy kupili w przeszłości twoje obrazy być może w celach inwestycyjnych, licząc na wzrost ich wartości a nie na spadek

Długoterminowa perspektywa

Prezentując swoje portfolio w Sztukonet, możesz generalnie wybrać dwa różne podejścia do kwestii wyceny poszczególnych dzieł. Możesz wycenić obrazy bardzo wysoko i dokonywać sporadycznych sprzedaży, lub też nadać dziełom ceny bardziej konkurencyjne i maksymalizować sprzedaż. W każdym wypadku strategia druga w długim terminie przyniesie ci dużo lepsze efekty w sensie finansowym. Dodatkowo, będzie też ona dużo lepsza w zakresie stopniowego budowania twojej renomy i wiarygodności. W ten właśnie sposób budujesz sobie bazę kolekcjonerów, długoletnich fanów swoich dzieł.

Tak więc abstrahując od tego czy twoje motywy są długo lub krótkoterminowe, bez względu na to podoba ci się nasze podejście do wyceny dzieł oraz nasze propozycje strategii cenowych, życzymy ci samych trafnych decycji w zakresie oceny wartości twojej twórczości. Bacznie obserwuj reakcje rynku, bądź czytelny i konsekwentny, a na pewno osiągniesz wymarzony wielki sukces! Będziemy się starać pomóc ci w tym tak bardzo jak tylko możemy!


logo
Skontaktuj się z nami
Wyślij
loading