<< Wycena dzieła Pakowanie i transport Rejestracja >>


Wartość wszystkich rzeczy jest względna...


Spędziłeś długie tygodnie dopieszczając swoje dzieło. Jego fotografia wygląda naprawdęintrygująco. Wyceniłeś je idealnie, zachowując równowagę pomiędzy oczekiwaniem rynku i samozadowoleniem z uzyskanej ceny i... wreszcie znalazł się kupiec! SPRZEDAŁEŚ SWÓJ OBRAZ! Teraz uważaj – jedno z najtrudniejszych zadań nadal przed tobą – obraz musi jeszcze dotrzeć do swego nowego, szczęśliwego posiadacza w stanie nienaruszonym.

Dopięcie ostatniego guzika czyli pakowanie i przesyłka

Naprawdę szkoda byłoby zaprzepaścić wszystkie wcześniejsze wysiłki na tak późnym etapie, będąc tak blisko sukcesu. Dlatego odpowiednie zabezpieczenie dzieła podczas transportu jest jedną z najważniejszych rzeczy, o których zawsze musisz pamiętać.

Poniżej prezentujemy kilka rad, które mamy nadzieje, okażą się pomocne przy wykonywaniu ostatniego etapu transakcji sprzedaży twojego dzieła. Porady te nie są kompletnym przewodnikiem w kwestii pakowania i przesyłania dzieł sztuki i nie mogą być w ten sposób traktowane. Sztukonet nie gwarantuje, iż stosując się do poniższych wytycznych przesyłka zawsze dotrze do asresata w nienaruszonym stanie. Ten krótki przewodnik powinien być raczej traktowany jako zwrócenie uwagi na kwestię właściwego pakowania i podkreślenie ogromnej wagi tej sprawy. Jeżeli w przeszłości nie dokonywałeś wysyłek obrazów, proponujemy, abyś przed nadaniem przesyłki dodatkowo skonsultował się ze znajomymi, którzy mają więcej doświadczeń w tym temacie.

Nie ulega wątpliwości, że dzieła sztuki są najbardziej podatne na uszkodzenia podczas transportu. Rodzaj dzieła determinuje w dużej mierze sposób jego opakowania.

Twój obraz powinien być zawsze zapakowany z należytą starannością. Dokładne i schludne opakowanie obrazu dodatkowo świadczy o jego wyjątkowości. Jeżeli widać, że w zapakowanie dzieła włożyłeś wiele wysiłku i serca - oznacza to, że zawartość pakunku jest czymś rzeczywiście nieprzeciętnym i wartościowym. Spraw, żeby każdy kupujący odpakowując przesyłkę ze swoim obrazem czuł się tak jakby otwierał swój świąteczny prezent, żeby z utęsknieniem czekał na tę chwile, a po jej nadejściu nie doznał rozczarowania na skutek uszkodzenia zawartości przesyłki!

Przegląd materiałów do pakowania

Folie bąbelkowe
Bardzo dobre materiał chroniący przesyłki relatywnie lekkie. Może być użyta poprzez nakładanie wielowartswowe na chroniony przedmiot – w szczególności na rogach i krawędziech. Jeśli chodzi o owijanie nią obrazów, folia bąbelkowa w wysokich temperatyrach może mieć tendencję do przylegania do malowanych części obrazu. W związku z powyższym, folie bąbelkową od pomalowanego płótna powinna oddzielać dodatkowa warstwa ochronna z innego materiału.

Granulat piankowy lub styropianowy
Używany zazwyczaj jako “wypełniacz” wolnych przestrzeni pomiędzy chronionym przedmiotem a jego zewnętrznym opakowaniem, np pudłem kartonowym. Nie dopuszczaj do tego aby opakowanie zewnętrzne było zbyt duże w stosunku do wielkości przedmiotu. Granulaty są sypkie i nie zapewniają stabilności wewnątrz opakowania. Obraz nie może się w środku przemieszczać. Dodatkowo, aby granulat spełnił swoją rolę, należy zachować odpowiednią grubość wartstwy ochronnej, która minimalnie wynosi około 5cm z każdej strony. Celem uniknięcia przemieszczania się obrazu wewnątrz pudła z granulatem, zaleca się obłożenie go warstwą pofałdowanego kartonu.

Zgnieciony papier
Podobnie jak w poprzednim przypadku, używany celem wypełnienia wolnych przestrzeni pomiędzy przedmiotem, opakowaniem. Może być użyty przy przedmiotach lekkich i średniej wagi. Warstwa ochronna pomiędzy przedmiotem, a opakowaniem zewnętrznym powinna wynosić około 8-10cm. Analogicznie, pomalowane pótno nie może bezpośrednio stykać się z papierem. Powinno być oddzielone dodatkową warstwą ochronną.

Sztywniejsze wkłady kartonowe lub plastikowe
Chodzi w głównej mierze o zabezpieczenie płótna obrazu z obu stron na wypadek przebicia zewnętrznej warstwy opakowania prez ostre przedmioty. Wkład taki, w postaci cieńszej płytki pilśniowej lub plastikowej powinien oddzielać i chronić płótno przed ingerencją z zewnątrz (zapobiegając rozdarciu lub przebiciu).

Odpowiednia taśma
W przypadku oklejania pakunku, miejsce przyklajenia taśmy powinno być widoczne, a samej taśmy nie może być za dużo. Nie chcemy aby osoba odpakowujaca męczyła się nadmiernie z usuwaniem taśmy lub też używała do tej czynności ostrych przedmiotów, narażając zawartość paczki. Nie używaj więc taśmy przezroczystej lub wąskiej. Taśmy powinno być możliwie jak najmniej, ale aby spełniła swoją rolę musi ona być przy tym wystarczająco szeroka. Warto rozważyć też zagięcie końcowego kawałka taśmy, ułatwiając odbiorcy jej usunięcie.

Inne, specjalistyczne materiały
Jeżeli uznasz to za stosowne, możesz użyć innych, bardziej specjaliztycznych, aczkowiek wielokrotnie również droższych materiałów do pakowania. Należą do nich pudła z dopasowanym wkładem piankowym, poduszki powietrzne, spraye piankowe i inne. Zanim jednak ich użyjesz, zastanów się czy na pewno spełnią swoją rolę. Pamiętaj, że każde dzieło jest wyjątkowe i każde wymaga wyjątkowego sposobu opakowania!

Ogólne zasady

Zapamiętaj, że główni wrogowie dzieła sztuki w transporcie to:
  • Nadmierne ciepło
  • Wilgoć
  • Brak stabilności wewnątrz opakowania, ruch
Poniżej prezentujemy jeszcze kilka wskazówek pozwalających w możliwie maksymalny sposób zniwelować oddziaływanie wyżej wymienionych czynników.

Ciepło
Zawsze pamiętaj o ochronie płótna i oddzieleniu go od granulatu, folii bąbelkowej lub innych materiałów pakujących warstwą ochronną. Najlepiej aby płótno było oddzielone od reszty sztywniejszym wkładem, niestycznym bespośrednio z płótnem. Zawsze zakładaj, że pakunek może być poddany działaniu wysokiej temperatury (np. pozostawiony na jakiś czas w ciężarówce kuriera podczas bardzo upalnego dnia) i przygotuj go na taką ewentualność.

Wilgoć
Warto szczelnie owinąć zapakowane już pudło folią samoprzylegającą (Tyvec paper) lub przezroczystą torbą plastokową, aby chronić zawartość przed wilgocią.

Stan pudeł i materiałów do pakowania
Jeśli to tylko możliwe, do wysyłki staraj się zawsze używać nowych pudeł, kartonów i materiałów. Pudła czy kartony używane wielokrotnie tracą swoje właściwości ochronne. Obite, zmiękczone rogi, dziury, naderwania lub inne ubytki w strukturze pudła sprawiają, że przestają one spełniać swoją funkcję. Zawsze dobieraj odpowiednią wielkość i wytrzymałość opakowania w stosunku do wielkości i ciężaru przedmiotu transportowanego. Nie używaj przypadkowych kartonów czy pudeł, które "akurat masz pod ręką".

Rolowanie do transportu
Staraj się unikać rolowania obrazów. Rolowanie na potrzeby transportu może mieć negatywny wpływ zarówno na nałożone powłoki farby jak również na włókna płótna. Jeżeli już musisz to robić to przestrzegaj następujących zasad:
  • Roluj tak luźno jak to tylko możliwe (jak największy promień rolki)
  • Roluj z nałożoną na płótno ochronną warstwą papieru
  • Nigdy nie stosuj klejów lub taśmy bezpośrednio na rolowane płótno
  • Zwiniętą rolke umieść w ochronnej tubie
  • Samą tubę dla większego bezpieczeństwa możesz owinąć jeszcze tekturą
Mamy nadzieję, że wyżej wymienione zasady okażą się dla ciebie pomocne, choć nie wykluczone, że masz już swoje sprawdzone metody pakowania. Przypominamy, że sposób pakowania jest deteminowany w dużej mierze przez charakter i właściwości samego dzieła. Najlepszą metodą będzie zapewne pewna mieszanka metod wymienionych powyżej. Jeszcze bezpieczniejszym rozwiązaniem jest stosowanie kilku sposobów na raz poprzez nakładanie kilku warstw zabezpieczeń na siebie. Zabezpiecz płótno, zawiń dzieło w warstwę kartonową, zabezpiecz dokładnie rogi i kontury, następnie obwiń folią bąbelkową po czym całość włóż do kolejnego pudła kartonowego. Pudło wypełnij granulatem, zaklej szeroką widoczną taśmą, a potem owiń folią. Im solidniejsza i staranniejsza konstrukcja opakowania tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia w transporcie!


logo
Skontaktuj się z nami
Wyślij
loading